„Genocidas ir rezistencija“ 2021 m. Nr. 2 (50)

4,00 

Vyr. redaktorius

Arūnas Bubnys

Metai

2021

Puslapiai

212

Formatas

17×24, minkšti viršeliai

Kalba

lietuvių

Produkto kodas: 1392-3463 (50) Kategorija:
Aprašymas

GINTAUTAS MIKNEVIČIUS
LGGRTC Specialiųjų tyrimų skyriaus vyriausiasis istorikas

ALFREDAS RUKŠĖNAS
Humanitarinių mokslų daktaras,
LGGRTC Istorinių tyrimų programų skyriaus vyriausiasis istorikas

ENRIKA KRIPIENĖ
VU Istorijos fakulteto doktorantė,
LGGRTC Istorinių tyrimų programų skyriaus vyresnioji istorikė

Turinys

STRAIPSNIAI – ARTICLES

Gintautas Miknevičius

Išvados (Reziumė)

Per pirmąjį sovietų kariuomenės įvedimą sovietų kariškiai Lietuvoje kurį laiką buvo neutralūs, tačiau pažeidinėjo Lietuvos sieną, išgalvota dingstimi grobė paprastus mūsų piliečius ir pareigūnus, iš kurių stengėsi išgauti žinių apie Lie-tuvos kariuomenę. Prasidėjus Vokietijos puolimui Prancūzijoje padėtis pasi-keitė ir sovietinių kariškių elgesys įžūlėjo, savo dezertyrus jie panaudojo kaip šantažo ir spaudimo priemonę Lietuvai. Lietuvos ypatingajame archyve esan-tys sovietiniai kariniai dokumentai rodo, kad jau iš 1940 m. birželio 3 į 4 die-ną pradėta telkti sovietinė kariuomenė Lietuvos okupacijai. Aiškėja, kad jau pačiomis pirmomis birželio dienomis Lietuvos valstybės likimas buvo nulem-tas. Birželio 15 d. vakare Baltarusijos teritorijoje pasirašyta nauja sutartis a-pie naujų sovietinių karinių dalinių dislokavimą įtvirtino okupaciją. Pats so-vietinių dokumentų ataskaitų paketo apie Lietuvos užėmimo eigą pavadinimas „Kovinio darbo aprašymas 3-osios armijos karinių junginių ir dalinių Pabalti-jo kampanijoje“ įrodo, kad tai buvo Sovietų Sąjungos karinė operacija – oku-puoti Lietuvą ir kitas Baltijos šalis. Tai patvirtina pačių aukštų sovietinių ka-rininkų pasisakymai, – kad Lietuva kapituliavo ir priėmė ultimatumą. Sovie-tinių kariškių nurodinėjimai, įsakymai ir draudimai Lietuvos kariškiams, so-vietinių kariškių savivaliavimas nepaisant jokių Lietuvos įstatymų tik parodo, kad sovietinė kariuomenė elgėsi kaip okupacinė kariuomenė.

Summary

During the first period of bringing the Soviet armed forces into the country, Soviet officers remained neutral in Lithuania for some time, however, they violated the Lithuanian border on the frontier, kidnapped our ordinary citizens and officials under the false pretext and tried to obtain information about the Lithuanian Armed Forces from them. After Germany had launched an attack on France, the situation changed and the behaviour of the Soviet military officers became more impudent; they used their deserters as a means of black-mail and pressure on Lithuania. Soviet military documents stored in the Lithuanian Special Archives show that it was on the third and the fourth of June, 1940 that the Soviet armed forces were started to be concentrated to occupy Lithuania. It becomes clear that the fate of the Lithuanian State was decided during the first days of June already. In the evening of 15 June, in the territory of Belarus, a new agreement signed on the deployment of the new Soviet military divisions established the occupation. The title of the reporting package of the Soviet documents Description of Combat Work of 3 Military Units and Di-visions of the Armed Forces in the Baltics Campaign proves that this was a military operation of the Soviet Union – to occupy Lithuania and other Baltic countries. Utterances and statements of high-ranking Soviet officers claiming that Lithuania surrendered and accepted the ultimatum also confirm that. Instructions, prohibitions and orders issued by the Soviet military officers to the military of Lithuania, self-will and abuse of Soviet military disregarding all laws of Lithuania clearly show that the Soviet armed forces behaved as an occupying army.

Alfredas Rukšėnas

Išvados

1941 m birželio 25-29 d. žydų pogromai Kauno mieste yra sudėtinė dalis pirmojo Lietuvos žydų genocido etapo, kuris apima laikotarpį nuo 1941 m. birželio pabaigos iki rugpjūčio pradžios. Birželio 25-ąją dieną, kai prasidėjo pogromai, sukilimas Kaune (kitose Lietuvos vietovėse sukilimas dar vyko) jau buvo tik ką pasibaigęs. Tą pačią dieną į Kauną įžengė Šiaurės armijų grupės 16-osios armijos ginkluotosios pajėgos, buvo įsteigta 821-oji karo lauko komendantūra. Vokiečių karinės administracija įsteigimas reiškė tai, kad jai atiteko aukščiausios valdžias funkcijas, kurios iki tol, t. y. labai trumpai vykdė Laikinoji Lietuvos vyriausybė. Vokiečiai nepripažino nei Laikinosios Lietuvos vyriausybės, nei paskelbtos nepriklausomybės, o sukilimo metu pradėtas atkurti vietinės administracijos įstaigas vertino  kaip sau pavaldžias.

Pagrindiniu žydų pogromų Kaune organizatoriumi laikytinas Vokiečių saugumo policijos ir SD A operatyvinės grupės vadas SS brigadefiureris Walteris Franzas Stahleckeris. Užsiimti tokia veikla jį įpareigojo 1941 m. birželio 17 d. d Berlyne iš SS ir policijos vado Heinricho Himmlerio, RSHA viršininko Reinhardas Heydricho gauti nurodymai, pagal kuriuos okupuojamose srityse neturi būti daroma kliūčių tiems, kas nori apsivalyti nuo komunistų ir žydų, ir juos skatinti, nepaliekant pėdsakų. Iš dalies jam buvo palanku tai, kad 1941 m. birželio sukilimo metu Lietuvos vietovėse veikę partizanai sukilėliai pradėjo persekioti, suiminėti žydų, lietuvių, kitų tautybių asmenis, kuriuos įtarė buvus sovietų režimo rėmėjais. Kauno mieste tokie suėmimai ypač suintensyvėja birželio 24-ąją, t. y. pasibaigus kovoms su raudonarmiečiais, sovietų režimo rėmėjais. W. F. Stahleckeris tikėjosi, kad jam šiuos procesus pavyks pakreipti link „Lietuvos žydų problemos“ sprendimo, pagal sau naudingą scenarijų. Jo inicijuotus ir 1941 m. birželio 25-29 d. Kaune vykusius pogromus galima iš dalies vertinti kaip jau minėtų įvykių paralelę. Pogromus sudarė smulkieji pogromai (žūdavo nedidelės grupelė žydų, pvz. po 5 asmenis) ir du didesnio mąsto pogromai Vilijampolėje (1941 m. birželio 25-27 d.) ir „Lietūkio“ garaže (1941 m. birželio 27 d.).

Organizuodamas pogromus W. F. Stahleckeris pasinaudojo visuomenėje esančiais nesutarimais. Jam pavyko pasitelkti „Geležinio vilko“ organizacijai, t, y. voldemarininkams artimus asmenis A. J. Klimaitį, karininkus mjr. K. Šimkų ir ltn. B. Norkų. Jų prisidėjimui iš dalies įtakos galėjo turėti tai, kad daug voldemarininkų buvo nepatenkinti sukilimo išdavomis, nors patys sukilimui pritarė, buvo jo dalyviais. Netenkino, kad valdžia atiteko ne jų grupuotei. Manė, kad Lietuvos laikinojoje vyriausybėje, administracijoje įsigalėjo krikščionių demokratų pakraipos asmenys ir nevykdys jų programos, kad jie vokiečiams yra ideologiškai artimesni nei jų oponentai. Jie buvo pasirengę kovai dėl valdžios, o W. F. Stahleckerį, kitus okupacinės valdžios pareigūnus greičiausiai vertino kaip priemonę siekiant savų tikslų Kita vertus, voldemarininkams buvo būdingas antisemitizmas, pasirengimas bendradarbiauti su Trečiuoju reichu. W. F. Stahleckeris per A. J. Klimaitį, karininkus mjr. Kazį Šimkų ir ltn. Bronių Norkų, kitus asmeninis disponavo pajėgomis, t. y. pogromininkais, kurių buvo apie 300 asmenų. Greičiausiai tai buvo partizanai, kurie orientavosi į „Geležinio vilko“ organizaciją, buvo linkę atsiriboti nuo vyriausybės ir LAF’o. Nuo bendro Kaune ir užmiestyje veikusių partizanų skaičiaus (3396) jie sudarė apie 8,83 proc. A. J. Klimaičio būrio nariai buvo smulkiųjų pogromų, Vilijampolėje ir „Lietūkio“ garaže pogromų dalyviai. Tačiau liudijimų, kurie konkrečiai, tiesiogiai apibūdintų A. J. Klimačio kaip pogromininko asmeninius veiksmus, nėra išlikę. Karininkai mjr. Kazys Šimkus, ltn. Bronius Norkus sietini su dalyvavimų pogromu Vilijampolėje, tačiau tiesioginių liudijimų, kurie konkrečiai apibūdintų jų veiksmus per pogromą, nėra išlikę. Apie tai, kokie galėjo būti jų kaip dalyvių veiksmai, galima spręsti tik pagal pogromų eigos pobūdį. Laikinoji Lietuvos vyriausybė nebuvo pajėgi pogromininkų, nes juos palaikė A operatyvinės grupės pareigūnai, disponavę realia karine jėga.

Be voldemarininkų į žydų pogromus W. F. Stahleckeris buvo suinteresuotas įtraukti ir kitas visuomenės grupes. 1941 m. birželio 25 d. susitikimas su beatsikuriančios lietuvių saugumo policijos pareigūnais reiškė ne tik W. F. Stahleckerio mėginimą įtraukti juos į žydų pogromus, bet ir tai, kad jis pradeda traktuoti beatsikuriančią lietuvių saugumo policiją kaip jo įstaigai pavaldžią struktūrą, vykdančia jo nurodymus. Tačiau tyrimas nepatvirtina prielaidos, kad beatsikurianti lietuvių saugumo policiją kaip institucija (priešingai voldemarininkams) tapo aktyvia, tiesiogine W. F. Stahleckerio inicijuotų pogromų dalyve,. Dalinai įtakos tam galėjo turėti tai, kad Lietuvos laikinoji vyriausybė buvo priešiška pogromams, viešiems susidorojimams su žydais ir lietuvių saugumo policija kaip institucija buvo jos atkurta. Kita vertus A operatyvinės grupės vadas W. F. Stahleckeris pirmosiomis savo buvimo dienoms Kaune negalėjo jos pilnai  kontroliuoti. Ant lietuvių saugumo policijos meta šešėlį tai, kad tarp žydų, žuvusių 1941 m. birželio 27 d. pogromo „Lietūkio“ garaže metu, buvo tokių, kurie prieš savo žūtį buvo jos žinioje. Pasibaigus 1941 m. birželio 29 d. viešiesiems susidorojimas su žydais, žydų egzekucijos pradėtos, vadovaujant SS karininkams, pradėtos vykdyti Kauno VII forte. Tarp 1941 m. birželio pabaigoje ir liepos mėnesį žuvusių žydų buvo tokių, kuriuos pogromo laikotarpiu buvo suėmę partizanai ir perdavę lietuvių saugumo policijos žinion.

Kauno mieste vykusių žydų pogromų dalyviais buvo ir vokiečių kariai. Vilijampolėje vykusio pogromo metu būta epizodo, kai vokiečių kariai stovėjo ant tilto per Vilijos upę ir šaudė į žydus, kurie šoko nuo tilto į upę. Taip pat vokiečių kariai buvo susiję ir su 1941 m. birželio 27 d. pogromu „Lietūkio“ garaže, tiksliau su jo pirmuoju etapu. Jie kartu su lietuvių baltaraiščiais atvarė į garažą grupelę žydų, kad šie iškuoptų  mėšlą, šiukšles. Tuo metu, kai žydai kuopė garažą (nešė rankomis mėšlą iš jo vidaus į kiemą) vokiečių kariai kartu su baltaraiščiais brutaliai tyčiojosi, kankino žydus, mušdami juos įvairiomis priemonėmis, laistė vandeniu. Po mėšlo kuopimo surengė „maudynes“, kurių metu aukos plaunamos nuo nešvarumų. Prasidėjus pogromo antrajam etapui (žydai pasipriešino kankintojais ir iš dalies dėl to pogromas įgauna žudikišką pobūdį) vokiečių kariai aukų nežudė, tik stebėtojo įvykius garaže. Tarp jų vyko kaita (vieni išeidavo, kiti ateidavo), dalis jų fotografavo įvykius. Pasibaigus pogromui, vokiečių kariai išvaikė įvykius garaže stebėjusius asmenis, nieko neprileido prie garažo, kai aukų kūnai buvo kraunami į sunkvežimius, atvykusius jų į palaidojimo vietą išvežti.  

Istorinėje literatūroje sutinkamas skaičius 50, kuriuo apibūdinamas garaže žuvusių aukų kiekis, negali būti vertintinas kaip toks, kuris tiksliai išreiškia minimalų skaičių žydų, galėjusių žūti garaže. Tokiu skaičiumi laikytis kiekybinis rodiklis 52(53), kurį kaip tokį galima nustatyti iš W. Gunsiliaus garaže darytos nuotraukos. Istoriniuose darbuose sutinkamas skaičius 70, kuriuo apibūdinamas maksimaliai skaičius žydų, galėjusių žūti garaže. Jį laikyti bent dalies pagrįstu leidžia tai, kad dar iki W.Gunsiliaus atvykimo į garažą dalis aukų kūnų galėjo būti išgabentos į laidojimo vietą. Istorinės literatūroje sutinkama skaičių 60 galima vertinti kaip tokį, kuris gautas taikant aritmetinio vidurkio principą, t. y. sudedant minimaliai ir maksimaliai galėjusių garaže aukų skaičiųs ir jų sumą dalijant iš dviejų ((50+70):2=60). Taikant tokį principą ištiesų skaičius 61 (52(53) +70 = 61(61,5)) turėtų žymėti vidutinį kiekį žydų, galėjusių žūti garaže.

W. F. Stahleckerio 1941 m. spalio 15 d. ataskaitos skaičius 1500, žymintis per 1941 m. birželio 25-26 d. pogromą Vilijampolėje žuvusių žydų kiekį, ištiesų yra sumą dviejų skaičių (800+700=1500), apibūdinančių su dviem reiškiniais susijusius kiekybinius rodiklius. Skaičius 800 žymį kiekį žydų, kurį Vilijampolėje nužudė pogromininkai. Skaičius 700 žymi skaičių žydų, kuriuos pogromo laikotarpiu suėmė Vilijampolėje partizanai, kurie po suėmimo atsidūrė lietuvių saugumo policijos žinioje. W. F. Stahleckerio ataskaitos skaičius 2300, pažymintis po 1941 m. birželio 25-26 d. „nukenksmintų“ žydų kiekį, ištiesų yra suma skaičių, apibūdinančių dviejų reiškinių kiekybinius rodiklius. Skaičius 200 žymi kiekį žydų, kurie žuvo per smulkiuosius pogromus ir per didesnio mąsto pogromą „Lietūkio“ garaže. Skaičius 2100 žymi kiekį žydų, kuriuos suėmė partizanai sukilėliai Kaune, kurie po suėmimo atsidūrė lietuvių saugumo policijos žinioje. Bendrai paėmus W. F. Stahleckerio ataskaitos pateiktas skaičius apie 3800 likviduotus, „nukenksmintų“ žydus gali būti taip suprastas. Sudėtinė jo dalis, t. y. kiekybinis rodiklis 1000 – žymi skaičių žydų, kuriuos W. F. Stahleckerio skatinami pogromininkai nužudė per smulkiuosius pogromus, per didesnio mąsto pogromus Vilijampolėje ir „Lietūkio“ garaže. Sudėtinė dalis – kiekybinis rodiklis 2800 – žymį skaičių žydų, kuriuos suėmėm partizanai sukilėliai, kurie po suėmimo atsidūrė žinioje beatsikuriančios lietuvių saugumo policijos, kuri nuo 1941 m. birželio 25 d. tapo pavaldi W. F. Stahleckerio vadovaujamai įstaigai.

Per pogromus Kaune (1941 m. birželio 25-29d.) suimti 2800 žydų, kitomis aplinkybėmis suimti žydais buvo kalinami Kauno centriniame kalėjime Mickevičiaus gatvėje ir koncentracijos stovykloje, kuri buvo įsteigta Kauno VII forte. Iš pradžių jų žudynes organizavo A operatyvinės grupės padalinys, t. y. 1b ypatingojo būrys, vadovaujamas SS   SS oberšturmfiurerio Ericho  Ehrlingerio. Per jo 1941 m. birželio 30–ąją, liepos 1-ąją, 2-ąją dienomis Kauno VII suorganizuotas naikinimo operacijas žuvo apie 1980, o per žudynes Mickevičiaus slėnyje dar apie 80 žydų. Viso 2060 žydų. Šis skaičius sudarė apie 73,5 proc. nuo per pogromus suimtų žydų skaičiaus (2800). Po to, kai 1941 m. liepos 3 d. E. Erlingerio dalinys iš Kauno išvyko, per vokiečių saugumo policijos ir SD vado Lietuvoje vado SS štandartenfiurerio Karlo Jėgerio 1941 m. liepos 4-ąją, 6-ąją, 9-ąją, 19-ąją dienomis  Kauno VII forte  organizuotas naikinimo operacija žuvo 3020 žydų. Tarp jų galėjo būti 740 žydų, kurie buvo suimti per pogromus Kaune (26, 5 proc. nuo 2800). Kitus 2280 žuvusių žydus galima  apibūdinti kaip po pogromo, kitomis aplinkybėmis suimtus asmenis.

Pagal žydų istorikų tyrinėtojus išeina, kad vokiečių kareivio W. Gunsiliaus ir karininko L. Bischoffshauseno liudijimuose minimas jauna vyras ir W. Gunsiliaus dviejose nuotraukose matomas baltaraištis su laužtuvus (vienoje nuotraukoje jis stovi pozuodamas, kitoje užsimojęs smūgiuoti) yra vienas ir tas pats asmuo. Tai, kad jie nustatė netikslią jauno vyro vaizdinę tapatybę, leidžia manyti liudijimuose apibūdinto jauno vyro ir nuotraukose matomo baltaraiščio išvaizdos skirtumai. Tai, kad tai du skirtingi asmenys, liudija ir fragmentiškos biografinės žinios apie juos. Jaunasis vyras buvo kiek vyresnio nei 16 metų amžiaus, jo tėvai žuvo greičiausiai sukilimo metu, turėjo šiokių tokių muzikinių sugebėjimų, nes mokėjo groti armonika. Baltaraištis su laužtuvu rankoje buvo represuotas pirmosios sovietų okupacijos laikotarpiu, t. y. dar 1940 m. suimtas ir įkalintas, tardymų metu kankinamas. Jo tėvai buvo ištremti, o brolį nušovė čekistai. Žymus pokario partizanas Juozas Albinas Lukša–Daumantas negali būti tapatinamas nei su jaunuoju vyru, nei su baltaraiščiu su laužtuvu dėl to, nes pirmojo sovietmečio laikotarpiu jo tėvai, broliai  nebuvo nei ištremti, nei nušauti.  Tai, kad J. Lukša ir baltaraištis su laužtuvu nėra vienas ir tas pats asmuo, patvirtino ir Lietuvos teismo ekspertizės centro atliktas tyrimas, kurio metu buvo lyginamos J. Lukšos ir baltaraiščio sus laužtuvu fotonuotraukos. Taip pat su baltaraiščiu, laikančiu laužtuvą rankose, negali būti tapatinami  A. Pavalkis, J. Hamannas, R. Šveiceris, nes pastarieji (priešingai baltaraiščiui) pirmosios sovietų okupacijos laikotarpiu nebuvo kalinami. Juo labiau negalėjo būti kalinamas Joachimas Hamannas, nes jis tuo gyveno Vokietijoje, buvo šios šalies pilietis

Conclusions

Anti-Jewish pogroms in Kaunas on 25-29 June, 1941 is a constituent part of the first stage of the genocide of Lithuanian Jews, which covers the period between the end of June and the beginning of August, 1941. On the 25th of June, when the pogroms started, the uprising in Kaunas had just come to an end (in other locations of Lithuania it was still taking place). On the same day the armed forces of the 16th army of Army Group North marched into Kaunas, the 812 Field Commandant’s

Office was established. The establishment of the German military administration meant that the functions of the highest authorities that had been carried out until that time, i.e., for a very short time, by the Provisional Government of Lithuania, fell into its hands. The Germans recognised neither the Provisional Government of Lithuania nor Lithuania’s independence declared, and they treated the local administrative authorities that were started to be re-established during the uprising as subordinate to them.

The Commander (Brigadfürer) of the SS security forces and the Sicherheitsdienst (SD) Operational Group A Walter Franz Stahlecker was considered to be the main organiser of the anti-Jewish pogroms in Kaunas. He was obligated to undertake such activities by the instructions of the SS (protection squadron) Chief Heinrich Himmler and the Chief of the Reich Security Main Office (Reichssicherheitshauptamt, or RSHA) Reinhard Heydrich issued in Berlin on 17 June, 1941, which stated that no obstacles should be created in the occupied region to those who wanted to purge of Communists and Jews, that they should be encouraged without leaving any traces. Partly the fact that partisan rebels who were active in different locations in Lithuania during the June 1941 uprising started to persecute and arrest Jews, Lithuanians and people of other nationalities who were suspected of having supported the soviet regime, was also favourable to him. In the city of Kaunas, such arrests intensified greatly on the 24th of June, i.e., after the struggles against the Red Army men, supporters of the Soviet regime, were over. Walter Franz Stahlecker was sure that he would manage to direct these processes so that it would be possible to solve the “problem of Lithuanian Jews” according to the scenario that was beneficial for him. The pogroms that he initiated and that took place in Kaunas on 25-29 June, 1941 could be regarded as a parallel to the above-mentioned events. Pogroms were made up of the small pogroms (small groups of Jews, for example, five people were killed), two larger scale pogroms, i.e., massacres in Vilijampolė (25-27 June, 1941) and in Lietūkis garage (27 June,1941).

When organising pogroms, Walter Franz Stahlecker made use of the disagreements and discords that existed in society. He managed to use the following people who were close to the Geležinis vilkas (Iron Wolf) organisation:  Algirdas Jonas Klimaitis, officers Major Kazys Šimkus and Colonel Bronius Norkus. They agreed to cooperate partly because many supporters of Voldemaras were discontent with the consequences of the uprising though they themselves approved of the uprising and were its participants. They were not satisfied with the fact that power did not rest with their group. They thought that individuals who were oriented towards Christian democratic ideology had become firmly established in the Provisional Government, the administration, and they would not carry out their program, and that they, the supporters of Voldemaras, were ideologically closer to the Germans than were their opponents. They were ready to fight for power, and most probably they regarded Walter Franz Stahlecker and other officials of the occupying power as a means to achieve their goals. On the other hand, antisemitism, readiness to cooperate with the Third Reich was characteristic of the supporters of Voldemaras. Through Algirdas Jonas Klimaitis, officers Major Kazys Šimkus and Colonel Bronis Norkus and other individuals, Walter Franz Stahlecker had forces, that is, executors of the pogroms, a total of 300 people, in his disposition. Most probably these were partisans who oriented themselves towards the Geležinis vilkas organisation, who were inclined to isolate themselves from the Government and the Lithuanian Activist Front (LAF). They accounted for 8.83 per cent of the total number of the partisans (3396) who operated in the city of Kaunas and in the country. Members of Algirdas Jonas Klimaitis’ platoon were participants in the small pogroms that took place in Vilijampolė and Lietūkis garage. However, no evidence that would directly describe personal actions of Klimatis as an executor of the pogroms have survived. Officers Major Kazys Šimkus and Colonel Bronius Norkus are related to the participation in the pogrom in Vilijampolė, however, no direct evidence which would specifically characterise their actions during the pogrom have survived either. One can judge about their actions as participants in the pogroms only from the nature of the course of the pogroms. The Provisional Government of Lithuania was incapable of controlling the executors of the pogroms because the latter were supported by the officials of the Operational Group A who had a military power at their disposition.

Apart from the supporters of Voldemaras, Walter Franz Stahlecker tried to involve other groups of society in the anti-Jewish pogroms. The meeting with the officials of the Lithuanian security police that took place on 25 June ,1941 meant not only Walter Franz Stahlecker’s attempt to involve them in the anti-Jewish pogroms but also it meant that he was beginning to treat the Lithuanian security police, which was in the process of re-establishment, as a structure subordinate to his institution which carried out his instructions. The investigation, however, fails to confirm the assumption that the institution of the Lithuanian security police undergoing re-establishment (contrary to the supporters of Voldemaras) became an active, direct participant in the programs initiated by Walter Franz Stahlecker. This could have been influenced to some extent by the fact that the Provisional Government of Lithuania was set against the pogroms, the violent public crackdown on the Jews, and it was by the Government itself that the institution of the Lithuanian security police was re-established. On the other hand, during the first days of his stay in the city of Kaunas, the Commander of the Operational Group A Walter Franz Stahlecker could not control it effectively. The fact that there were some people among the Jews who were killed during the pogrom in Lietūkis garage on 27 June, 1941 and who, before their death, were at the disposal of the Lithuanian security police, also cast a shadow on it. After a public crackdown of 29 June, 1941 had come to an end, executions of the Jews were begun to be carried out under the authority of SS officers in the Seventh Fort of Kaunas Fortress. Among the Jews who were killed at the end of June and in July 1941, there were people who had been arrested by partisans during the pogrom and placed at the disposal of the Lithuanian security police.

The German soldiers were also participants in the anti-Jewish pogroms that took place in Kaunas. There was a case during the pogrom that took place in Vilijampolė when German soldiers stood on the bridge over the Vilija river and fired at the Jews who were jumping into the river from the bridge. The German soldiers were also related to the pogrom in Lietūkis garage on 27 June, 1941, to be more exact, to its first stage. Together with the Lithuanian White Armbands they drove a group of Jews to the garage so that the latter would clear out the manure and rubbish. While the Jews were clearing out the garage (were carrying manure in their hands out of the garage into its inside yard), the German soldiers, together with the White Armbands, brutally mocked at the Jews, tortured them by beating them with different things, poured water over them. Following the manure clearing out procedure the soldiers organised “bathing” during which dirt was washed off the victims. When a second stage of the pogrom started (the Jews resisted their torturers and partly because of that the pogrom took on a murderous character), the German soldiers did not kill the victims, they only watched the events. Some of them would leave, others would come, and there were some who took pictures of the events. When the pogrom was over, the German soldiers drove away the people who watched what was going on, allowed nobody to approach the garage when the bodies of the victims were loaded onto the lorries that had come to take them away to the burial place.

The figure 50 found in literature on history, which defines the number of the victims killed in the garage, cannot be regarded as exactly indicating the minimum number of the Jews who could have been killed in the garage. Figure 52 (53) could be regarded as being more exact; it can be determined from the photo taken by the photographer Wilhelm Gunsilius in the garage. The number 70, indicated in the works on history denotes the maximum number of the victims that could have been killed in the garage. The assumption that before Wilhelm Gunsilius arrived at the garage, some part of the bodies of the victims could have been taken away to the place of burial allows that number to be considered more or less reasonable. Figure 60 that is found in literature on history can be treated as a reading of the arithmetic mean, that is, obtained having added the minimum and maximum number of the victims killed in the garage and having divided that sum by two ((50+70):2=60). This figure characterises an approximately exact average number of the people who could have been killed in the garage.  However, this reading, in applying the principle of the arithmetic mean, must be determined anew because the quantitative reading 52(53) rather than 50 expresses the minimum number of the Jews who were killed in the garage. Their number should be 61 (52(53) +70 = 61(61.5)).

 Figure 1500 given in Walter Franz Stahlecker report of 15 October, 1941 which indicates the number of the victims who died during the pogrom in Vilijampolė on 25-26 June, 1941, actually is the sum of two figures (800+700=1500) denoting quantitative readings related to two phenomena. Figure 800 indicates the number of the Jews killed in Vilijampolė by the executors of the pogrom. Figure 700 indicates the number of the Jews arrested by partisans in Vilijampolė during the pogrom period and placed at the disposal of the Lithuanian security police after they had been arrested. Figure 2,300 in Walter Franz Stahlecker’s report indicating the number of the Jews who ‘were rendered harmless’ after 25-26 June, 1941, as a matter of fact, is the sum of the numbers defining quantitative readings of two phenomena. Figure 200 marks the number of the Jews who were killed during the small pogroms and during a larger scale pogrom in Lietūkis garage. Figure 2,100 marks the number of the Jews arrested by the partisan-rebels in Kaunas, who found themselves at the disposal of the Lithuanian security police after they had been arrested. Hence, the figure presented in Walter Franz Stahlecker’s report and indicating 3,800 Jews that had been liquidated and ‘rendered harmless’ can be understood in the following way. Its constituent part, that is, quantitative reading 1000 indicates the number of the Jews who executors of the pogrom induced by Walter Franz Stahlecker killed during the small pogroms and larger scale pogroms in Vilijampolė and Lietūkis garage. The constituent part – quantitative reading 2,800 – is the number of the Jews who were arrested by partisan-rebels and who found themselves at the disposal of the Lithuanian security police following their arrest, which became subordinate to the institution under the leadership of Walter Franz Stahlecker as of 25 June, 1941.

As many as 2,800 Jews were arrested in Kaunas during the pogroms (25-29 June, 1941); the Jews who were arrested under other circumstances were imprisoned in the main Kaunas city prison in A. Mickevičiaus street and in the concentration camp set up in the Seventh Fort of Kaunas Fortress. At first their massacre was organised by the unit of the Operational Group A, that is, the Special Detachment 1b under the leadership of SS Commander (Obersturmbannführer) Erich Ehrlinger. During the extermination operations that he organised in the Seventh Fort of Kaunas on 30 June, 1-2 July, about 1,980 people were killed and another 80 Jews were killed in the massacre in the Valley of Adam Mickiewicz. All in all, 2,060 Jews died. This number accounted for 73.5 per cent of the number of the Jews arrested during the pogroms (2,800). After Erich Ehrlinger’s detachment left Kaunas on 3 July, 1941, during the extermination operations organised by SD Commander in Lithuania, SS Standartenfürer Karl Jäger, a total of 3,020 Jews were killed in the Seventh Fort of Kaunas Fortress on the 4th, 6th, 9th and 19th of July. As many as 740 Jews who had been arrested in the pogroms in Kaunas could have been among them (26.5 per cent of 2,800 people). Other 2,280 Jews who had been killed can be characterised as individuals arrested after the pogrom in other circumstances.

According to Jewish history researchers, a young man mentioned in the testimonies of the German soldier Wilhelm Gunsilius and the military officer L. Bischoffshausen and a White Armband with a crowbar in his hand seen in two photos taken by Wilhelm Gunsilius (in one photo he is standing while posing and in the other photo he is about to strike) is one and the same person. The fact that they established the inaccurate visual identity of that man leads us to the conclusion that the appearances of the young man characterised in the testimonies and the White Armband in the photographs differ. The fact that these are two different individuals is also testified to by fragmental biographical data about them. The young man was somewhat older than 16 years, his father most likely was killed during the uprising, he had some musical abilities, because he could play the accordion. The White Armband with a crowbar in his hand was repressed during the period of the first Soviet occupation, that is, he was arrested and imprisoned in 1940, and was tortured during his interrogations. His parents were deported, and his brother was shot dead by the officials of Cheka (Soviet security service). The famous post-war partisan Juozas Albinas Lukša-Daumantas cannot be identified with either that young man or with the man holding a crowbar in his hand because during the period of the first Soviet occupation his parents and brothers were neither deported nor shot dead. The fact that Juozas Lukša and the White Armband with a crowbar in his hand is not one and the same person was confirmed by the examination carried out by the Lithuanian Forensic Science Centre during which the photographs of Juozas Lukša and the White Armband with a crowbar in his hand were compared. A. Pavalkis, Joachim Hamann, R. Shweitzer cannot be identified with the White Armband holding a crowbar in his hand either because the former (contrary to the White Armband) were not imprisoned during the period of the first Soviet occupation. Joachim Hamann could not be imprisoned all the more, as he was a citizen of Germany. 

Enrika Kripienė

 Išvados

Tyrimo metu nustatyta, kad aptariamąjį, vieno iš laisvės kovų vadų – Juozo Šibailos – atvejį  galime laikyti neatsitiktiniu asmens įsijungimu į partizanines kovas. Tokį jo sprendimą greičiausiai lėmė kelių grupių tarpusavio veiksniai. Pirmiausia –  tautinės ir kultūrinės vertybės, nuostata valstybės gynybos klausimu. Juos įrodo profesinė (mokytojo) veikla bei aktyvus dalyvavimas įvairiose visuomeninėse organizacijose: Lietuvos šaulių sąjungoje, Lietuvos tautinio jaunimo sąjungoje „Jaunoji Lietuva“, taip pat galimas bendradarbiavimas su Lietuvos žvalgyba, vietinių sukilėlių būrių 1941 m. organizavimas, narystė Vietinėje rinktinėje. Manytina, kad lemtingam sprendimui tapti partizanu daug įtakos turėjo ir grynai asmeninės priežastys – keršto sovietams už ištremtą šeimą troškimas, suvokimas, kad nebėra kur trauktis – okupantų represinių struktūrų taikiklyje J. Šibaila, kaip nepatikimas socialinis elementas, buvo nuo 1940 metų. Įvykus reokupacijai jam grėsė teismas ir mirties bausmė už dalyvavimą persekiojant sovietinius aktyvistus bei kitą 1941 m. vasarą vykdytą veiklą. Savo gyvenamųjų vietų apylinkėse J. Šibaila – mokytojas ir aktyvus tautiškumo propaguotojas – turėjo didelį autoritetą, kurį visuomet stengėsi išsaugoti ir pateisinti, tad jo ankstyvas prisijungimas prie ginkluotų rezistentų, pirmųjų partizanų būrių organizavimas atrodo dėsningas.

Didžiąją dalį J. Šibailos partizanavimo laiko užėmęs darbas įvairių pogrindžio struktūrų štabuose, kur jis rūpinosi spaudos, atsišaukimų leidyba, įvairių centralizacijai būtinų dokumentų ar jų projektų ruošimu, sėkmingi bandymai į laisvės kovas įtraukti kuo daugiau mokytojų, taip pat – asmeninės jo korespondencijos analizė leidžia teigti, kad šis asmuo puikiai suvokė visuomeninio, ideologinio-intelektualinio dėmens laisvės kovose svarbą ir reikšmę. Išoriniai atributai, tokie kaip netipiški laisvės kovotojui Dieduko, Merainio slapyvardžiai, paprastą valstietį primenanti išvaizda leidžia manyti, kad kario-didvyrio įvaizdis jam buvo svetimas. Jis buvo griežtas, autoritetingas ir gerbiamas partizanų vadas, su savo bendražygiais gebėjęs užmegzti artimus, šeimyniškus ryšius. J. Šibailos reikšmė ir svarba pokario ginkluotame pogrindyje neginčijama.

Savo ideologiniuose tekstuose J. Šibaila-Merainis daugiausia kalbėjo apie politinius LLKS siekius ir moralinę-dvasinę kovos pusę. Šias sritis, jo teigimu, sieja glaudūs demokratijos ir krikščioniškosios moralės ryšiai.  Lietuvių partizaninį pasipriešinimą sovietams jis buvo linkęs traktuoti pirmiausia kaip Viešpaties nulemtą ir įkvėptą kovą už visos žmonijos gerovę. Išnagrinėjus šios srities rašytinį J. Šibailos palikimą bei tai, kaip jį vertino pogrindžio nariai,  teigtina, kad, viena vertus, dauguma juose eskaluojamų vertybių ir sąvokų, ko gera, yra pamatinės, neatsiejamos nuo ginkluotos pokario rezistencijos, kita vertus, jų pateikimas ir pasirinktos raiškos priemonės daugumai partizanų dažnai atrodė sunkiai suprantamos, nepriimtinos. Gali būti, kad žymi dalis partizanų, skirtingai nei J. Šibaila, laisvės kovas įsivaizdavo kaip tiesiog  pogrindžio narių karą už valstybės, o ne už asmens laisvę. Taigi nors minėti Merainio tekstai buvo svarbūs ir vertingi, kai kuriais atvejais negalima teigti apie jų didelį poveikį eilinio partizano ar paprasto valstiečio pasaulėžiūrai.

Conclusions

During the investigation it was established that the case of Juozas Šibaila, one of the freedom fighters, can be regarded as an individual’s voluntary act of joining the guerrilla struggles. His decision most likely was determined by the factors between some groups. First of all, these were national and cultural values and the position on the issue of defence of the state. They are testified to by professional (teacher’s) activities and his active participation in different public organisations:  the Lithuanian Riflemen’s Union, the Lithuanian National Youth Union ‘Jaunoji Lietuva’ (Young Lithuania), also, possible cooperation with intelligence of Lithuania, organising local rebel groups in 1941, membership in the Local Force. This has to be assumed that it was purely personal reasons that greatly influenced the crucial decision to become a partisan – the desire to take revenge on the Soviets for deporting his family, the perception that there was nowhere to draw back –Juozas Šibaila, as an unreliable social element, had been the focus of the repressive structures of the occupiers since 1940. After the re-occupation, he was threatened with being taken to court and sentenced to death for taking part in the persecutions of Soviet activists and for other kinds of activities carried out in the summer of 1941. Juozas Šibaila, a teacher and an active propagator of nationality, had the authority and enjoyed high reputation in the environs of his place of residence, which he always tried to maintain and justify; hence, his early joining armed resistance, organising the first groups of partisans seems quite natural.  

His work in the headquarters of different underground structures where he was responsible for publishing the press and proclamations, preparing documents necessary for centralisation or their drafts, successful attempts to draw as many teachers in the fights for freedom as possible, which took the greatest part of time of Juozas Šibaila as a partisan, as well as the analysis of his personal correspondence, allows us to state that this person was perfectly aware of the importance and significance of public, ideological-intellectual component to the fights for freedom. Such external attributes as codenames of Diedukas and Merainis which are atypical of a freedom fighter, the appearance resembling an ordinary peasant, suggest that the image of a fighter-hero was alien to him. He was a strict, authoritative and respected leader of partisans who managed to establish close, family relations with his brothers-in-arms. The importance and significance of Juozas Šibaila to the post-war armed underground is undeniable.

In his ideological texts Juozas Šibaila-Merainis spoke mainly about political aspirations of the Union of Lithuanian Freedom Fighters (ULFF) and moral-spiritual side of the fights. According to him, close links of democracy and Christian morality relatedd these spheres. He tended to treat partisan resistance to the Soviets, first and foremost, as a struggle for the well-being of all humanity determined and inspired by the Lord.  Having examined Juozas Šibaila’s written legacy in this field, as well as the way he was valued by the members of the underground, it can be stated that, on the one hand, the majority of the values and concepts fostered therein may be fundamental and inseparable from armed post-war resistance, and, on the other hand, their presentation and the chosen means of expression seemed to the majority of the partisans difficult to understand and were unacceptable. It might be that a large part of partisans, unlike Juozas Šibaila, imagined fights for freedom simply as war waged by the members of the underground for freedom of the state rather than that of an individual. Consequently, though Merainis’ above-mentioned texts were significant and valuable, in some cases it cannot be stated that they had a considerable impact on the world outlook of an ordinary partisan or a common peasant.

DISKUSIJOS – DISCUSSIONS

Mahiras Gamzajevas

Kartais apžvalgininkai pastebi, kad daugelis lietuvių užjaučia armėnų tautą dėl jos patirtų (realių ir menamų) istorinių skriaudų, nors ir kitų pasaulio tautų istorijoje galime rasti ne ką menkesnių tragedijų. Iš kur gi atsirado tas solidarumas, kuris būdingas ne tik vadinamiesiems „eiliniams“ (stereotipiškai mąstantiems) lietuviams, bet ir jų renkamiems ir, atrodytų, tikrai gerai informuotiems politikams, kurie iškrečia paskui tokius pokštus, kaip rezoliucijos dėl armėnų genocido pripažinimo priėmimas 2005 metais ir Seimo rezoliucijos „Dėl taikaus Kalnų Karabacho konflikto sureguliavimo“ atmetimas 2012 metais, „Draugystės su Kalnų Karabachu grupės“ įsteigimas tame pačiame Seime 2013-aisiais ar Seimo narių paslaptinga (ir neteisėta) kelionė į Armėnijos okupuotą Azerbaidžano teritorijos dalį 2014 metais? Kodėl neatsiranda tokių pat rezoliucijų dėl šiuo metu (o ne prieš šimtą metų) vykdomo rohindžių (Mianmaro bengalų) tautos genocido, ir kodėl niekas Seime nesteigia kokios nors „Draugystės su Somalilendu“ arba su vadinamosios Pietų Osetija ir Abchazijos respublikomis grupės“? Kodėl nėra identiškos draugystės grupės su pasaulio nepripažintos Donecko ir Luhansko liaudies respublikomis arba su „Transnistrijos Moldovos Respublika“?

Tiesą kalbant, būtent šitie ir kiti kai kurių politikų „pokštai“ ir privertė susimąstyti dėl išskirtinio lietuvių solidarumo su armėnais priežasčių – kitaip tai nebūtų nei ypač įdomu, nei aktualu. Juk nėra blogai, jei kas nors užjaučia nekaltai skriaudžiamus žmones arba tautas. Tik šiuo atveju ta užuojauta yra kažkokia selektyvi ir akivaizdžiai nukreipta prieš artimiausius armėnų kaimynus – pirmiausia prieš turkus ir azerbaidžaniečius. Nepaisant to, kad dabar jau plačiai žinoma, jog 1915 metų tarpbendruomeninius susidūrimus Rytų Turkijoje pradėjo patys armėnai, kurie, padedami įsiveržusios į šią šalį rusų kariuomenės, norėjo įkurti ten monoetninę armėnų valstybę (nors nesudarė daugumos nei vienoje Osmanų imperijos provincijoje). Žinoma ir tai, kad daugelis pasaulio istorikų pritaria 69 Jungtinių Amerikos Valstijų ir kitų Vakarų šalių mokslininkų, įskaitant vieną žymiausių pasaulio istorikų Bernardą Lewisą (1916–2018), nuomonei, kurią jie išdėstė laiške, dar 1985 m. gegužės 19 d. pateiktame JAV vyriausybei, kad minėtų „tarpbendruomeninių susirėmimų, vykusių Osmanų imperijoje Pirmojo pasaulinio karo metu, žuvo daug nekaltų taikių gyventojų – ne tik armėnų bei kitų krikščionių, bet ir turkų bei kitų musulmonų – pastarųjų net daugiau.“ Bet kažkodėl niekas nei anksčiau, nei dabar nerauda dėl „turkų tautos genocido“.

Be to, mokslininkai laiške teigia, kad „nėra jokių patikimų įrodymų (neskaitant priešiškų valstybių propagandinės medžiagos ir akivaizdžių klastočių, pavyzdžiui, „Adoniano dokumentų“), kad Osmanų imperijos vadovybė organizavo arba inicijavo šios šalies armėnų naikinimą; net tuo atveju, jei vis dėlto pavyktų įrodyti, kad Osmanų imperijos vadovybė inicijavo vadinamąjį armėnų genocidą, 1923 metais įkurta Turkijos Respublika nėra atsakinga už sultono valdžios tikrus ar menamus nusikaltimus, nes ji (dabartinė Turkija) yra tik viena iš dešimties valstybių (Turkija, Kipras, Sirija, Libanas, Irakas, Izraelis, Palestinos autonomija, Jordanija, Saudo Arabija, Jemenas), iškart arba vėliau susidariusių Osmanų imperijos teritorijoje po pastarosios žlugimo; vadinamojo armėnų genocido pripažinimas neišspręs egzistuojančių problemų, jis tik dar labiau skatins nesantaiką tarp turkų bei armėnų, įtraukiant į šį įsisenėjusį konfliktą kitas tautas ir valstybes (šiuo atveju – JAV).“

KONFERENCIJA – CONFERENCE

Sigitas Tamkevičius

Pirmą kartą kardinolą Vincentą, tuometinį kunigą, sutikau 1955-ais metais ir 45 metus, iki pat jo mirties, teko su juo dažnai bendrauti. Kai įstojau į Kauno  kunigų seminariją, jis buvo seminarijos prefektas, faktinis vadovas, kadangi rektorius Kazimieras Žitkus pasirodydavo tik sekmadieniais. O prefektas gyveno tame pačiame pastate kaip ir mes, pirmakursiai. Kasdien jį matydavome; kiekvieną šeštadienį jis vesdavo konferenciją. Kalbėjo labai įtaigiai, kiekvienas žodis buvo tiesiog įkalamas į seminaristų širdis, nes jautei, kad jis gyvena tuo, ką kalba. Prefektas buvo maldos žmogus, kunigas idealistas, norėjęs, kad ir mes, būsimi kunigai, būtume idealistai. Jis spinduliavo tikėjimu, meile  ir dvasingumu. Mes, Kauno kunigų seminarijos seminaristai, buvome dar visai jaunučiai; prefektas mus mylėjo, gerbė, bandė perduoti tą meilę, kurią nešiojo savo širdyje. Iš tų metų išlikęs stiprus įspūdis. Net ir vėliau retai sutikau kunigų ar rekolekcijų vedėjų, kurie būtų taip įtaigiai kalbėję apie dvasinius dalykus.

Kardinolo Vincento kunigystės primicijų, įvykusių 1944 m., paveikslėlyje yra išlikęs būdingas užrašas: “Taikos Karaliene, melskis už mus ir duok kariaujančiam pasauliui taiką, paremtą tiesa, teisingumu ir meile”. Nes niekada kunigas Vincentas, vėliau – vyskupas ir kardinolas, nebus kariaujančių pusėje, bet visuomet laimins tuos, kurie neša santarvę ir taiką.

Antras artimas bendravimas su kun. Vincentu vyko 1957 metais. Vasarą atostogavau Paparčiuose ir vieną sekmadienį nuvykau į atlaidus Žasliuose, kur yra kardinolo tėviškė. Šios parapijos klebonas paprašė kunigo Vincento išleisti jį atostogų, o jis pasakė: „Jei šis klierikas irgi sutiks savaitę pabūti, tada važiuok.“ Negalėjau atsisakyti ir savaitę gyvenau Žaslių klebonijoje. Tuo laiku labiausiai įsiminė diena, kai kun. Vincentas mane nusivedė į savo tėviškę Guronyse. Aplankė savo mamytę, kurią labai mylėjo. Mačiau, kokie šilti buvo jų santykiai.

Tęsinį skaitykite žurnale

Irena Andrukaitienė

Kiekviena epocha, kiekvienas laikmetis, kad ir kokios būtų politinės, visuomeninės sąlygos – ar gyvenama pavergtyje, ar laisvėje – yra savaip sudėtingas ir reikalauja maksimalių tautos pastangų saugant ir puoselėjant pamatines vertybes, kurios yra tautos dvasinių jėgų atsinaujinimo garantas.

Kiekvienas laikmetis iškelia savo dvasinius lyderius. Viena iš tokių tautos moralinių viršūnių  XX a. antroje pusėje – Jo Eminencija kardinolas Vincentas Sladkevičius.

Unikali asmenybė – nepaprastai kuklus, net nusižeminęs, – taip su nuostaba savo atsiminimuose liudijo  Biržų krašto žmonės, buvę vyskupo artumoje ilgais jo tremties metais.

Niekada neleidęs sau manyti, jog esąs tinkamiausias numatytajai dvasinei misijai, niekada neprisiskirdavęs sau  nuopelnų, kurie priklausė visiems, tyliai ir kantriai savo Išmintimi budėjo tautos – visų mūsų – kelyje. Niekada nesistengęs būti viešumoje, bet sunkiu tautos gyvenimo metu, net ir būdamas tarsi nematomas, tapdavo  lemtingų, egzistencinių sprendimų lėmėju – Jo žodis, Jo palaiminimas lydėjo ir Bažnyčios pasipriešinimą sąžinės laisvės varžymams sovietiniais metais, ir pogrindinę Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kroniką, ir Sąjūdžio proveržį, ir Nepriklausomybės atkūrimą – Kovo 11-osios Akto priėmimą. 

Tęsinį skaitykite žurnale

Artūras Grickevičius

Straipsnyje smulkiai nagrinėjamas ir faktografiškai atskleidžiamas žymaus lietuvių katalikų dvasininko V. Sladkevičiaus ypač svarbus tarnystės laikotarpis, t. y. 1956–1959 metai. Ateistinė pasaulietinė valdžia griežtai kontroliavo ir diktatoriškai tvarkė svarbiausius religinių bendrijų reikalus, sprendė dvasininkų skyrimo tarnyboms klausimus, stengėsi paversti hierarchus klusniais valdžios nurodymų vykdytojais. Represijas išlaikiusio vyskupo Teofiliaus Matulionio atkaklumas ir pastangos sudarė galimybę atsidavusiam Katalikų Bažnyčiai kunigui V. Sladkevičiui prieš valdžios norą tapti vyskupu. Tuo nepatenkinta valdžia stengėsi naująjį vyskupą ignoruoti, kiek vėliau – priversti bendradarbiauti. Nepasiduodamas raudonųjų saugumiečių bei Religinių kultų reikalų tarybos įgaliotinio spaudimui ir gundymams, Kaišiadorių vyskupas pagalbininkas V. Sladkevičius liko ištikimas Katalikų Bažnyčios savarankiškumo nuostatai, todėl kaip nepageidaujamas ir pavojingas buvo ištremtas į kitos – Panevėžio – vyskupijos užkampį. Šių įvykių išsamus atskleidimas yra svarbus, siekiant pažinti Lietuvos Katalikų Bažnyčios naujausią istoriją bei Lietuvos neginkluotąją rezistenciją sovietmečiu.

STUDENTŲ STUDIJOS – STUDENTS‘ RESEARCH

Viktorija Jenciūtė

Straipsnyje apžvelgiama Lietuvos jaunimo nesmurtinė rezistencija sovietmečiu Šiaulių regione XX a. 7-9 dešimtmetyje, jos raiška ir formos.

ĮVADAS

Pasibaigus ginkluotai pokario rezistencijai, jau sovietinėje Lietuvoje atsirado atsvara – nesmurtinė, arba geriau žinoma kaip pasyvioji, rezistencija. Ypač ji išsivystė po 1956 m. įvykių Vengrijoje ir 1968 m. Čekoslovakijoje, sustiprėjus neginkluotam pasipriešinimui. Jaunimas, aktyvioji visuomenės dalis,  visais laikais buvo maištingas, tad ir sovietinė epocha nebuvo išimtis. Sovietinis jaunimas, kuris siekė priešintis totalitarinei sistemai įvairiausiais būdais: pradedant atsišaukimų rašymu,  baigiant antisovietinių grupių kūrimu nebuvo pasyvus ir atokiau nuo Lietuvos sostinės esančiuose miestuose, tokiuose kaip Šiauliai, Kelmė, Radviliškis, Naujoji Akmenė. Minėti miestai yra svarbi Šiaulių regiono dalis, tiriant nesmurtinę jaunimo rezistenciją, nes ten gyvenę jaunuoliai joje aktyviai dalyvavo.

Tyrimo tikslas – atskleisti jaunimo nesmurtinės rezistencijos raiškos formas, remiantis archyviniais dokumentais. Tyrimo objektas – nesmurtinė jaunimo rezistencija Šiaulių regione. Ši tema yra mažai tyrinėta šiuolaikinėje lietuvių istoriografijoje. Apie tai šiek tiek rašyta Jono Sireikos knygoje „Šiaulių miesto istorija 1940-1995“. Knyga padėjo išsiaiškinti kai kuriuos jaunimo nesmurtinės rezistencijos faktus Šiaulių mieste. Labiausiai padėjo šaltiniai, publikuoti Lietuvos ypatingojo archyvo (toliau – LYA) interneto puslapyje kgbveikla.lt. Pravertė ir ataskaita apie 1970 m. antisovietines akcijas Radviliškio ir Pakruojo rajonuose, Radviliškio KGB (liet. Valstybės saugumo komitetas, rus. КГБ, Комитет Государственной Безопасности. Toliau – KGB), 1979 m. veiklos ataskaita. Apie disidentinį jaunimą Radviliškyje daug atskleidė KGB Radviliškio rajono poskyrio 1982 m. veiklos ataskaita. Darbe remtasi ir 1985 m.  KGB veiklos ataskaita apie Radviliškį. Apie jaunimo grupę, veikusią Kelmėje, padėjo sužinoti du dokumentai: Lietuvos SSR KGB Šiaulių m. skyriaus pranešimas Lietuvos SSR KGB 5-ajam skyriui dėl antisovietinės jaunimo grupės Kelmėje ir Lietuvos SSR KGB Šiaulių m. skyriaus pranešimas Lietuvos SSR saugumo komiteto pirmininkui dėl antisovietinės jaunimo grupės veiklos Kelmėje. Darbe taip pat remtasi ataskaita apie antisovietinių atsišaukimų platinimą 1963 m. Šiauliuose bei pranešimais apie antisovietines akcijas Šiauliuose 1968 m. Buvo pasinaudota šaltiniu ir apie Šiaulių jaunimo reakciją į Romo Kalantos susideginimą 1972 m., antisovietinę veiklą Šiaulių rajone 1973 m., antisovietiškai nusiteikusius studentus 1976 m. Šiauliuose. Taip pat panaudota ir Akmenės 1985 m. veiklos ataskaita, kuri leido sužinoti apie jaunimo nesmurtines rezistencijos apraiškas Akmenėje.

Gretė Binkauskaitė

Įvadas

Temos aktualumas ir problemos. Josifo Stalino valdymo metu vykdytos represijos Lietuvoje susilaukė gana visapusiško mokslininkų įdirbio. Pastebėtina, jog represijų tema paprastai įspraudžiama į siaurus chronologinius rėmus, analitinį dėmesį sutelkiant į išvietinimo  ar įkalinimo metą, o vėlesni įvykiai, susiję su išgyvenusių aukų grįžimu, nagrinėjami mažai. Tyrimo, bandančio atsakyti klausimą, kaip viešai buvo kuriamos ir kontroliuojamos žinios apie represijas po masinių paleidimų pradžios, iš viso nėra. Tokio žiūros kampo svarba, visų pirma, turėtų būti argumentuojama siekiu suprasti aplinką, į kurią grįžta ir kurioje vėliau gyvena nukentėję asmenys. Lietuvos okupacijos ir represijų padarinius bandantys įvertinti psichologai yra pateikę svarbių įžvalgų, parodančių, jog prievarta iš visuomenės išplėštiems asmenims reintegraciją į Lietuvos visuomenę apsunkino ne tik valdžios sukurtos sąlygos, kliudžiusios susirasti gyvenamąjį būstą bei darbą, bet ir pakitusi, o kartais – ir neigiamomis konotacijomis pasižymėjusi visuomenės laikysena. Danutės Gailienės teigimu, tuometinės visuomenės nesugebėjimas dėl nežinojimo ar baimės tinkamai įvertinti grįžusiųjų patirties tapo ir tolimesnės jų traumos priežastimi. Paprastai šis nežinojimas yra motyvuojamas viešosios erdvės tyla, kurią, anot istorikų, kartkartėmis nutraukdavo režimo propaguojama atskirų represuotų grupių ir jų narių (ginkluoto pasipriešinimo dalyvių, žymesnių tarpukario veikėjų, dvasininkų) dezinformacijos bei kompromitavimo kampanijos žiniasklaidoje. Tiesa, šiuo atveju beveik nebuvo liečiama tremties, įkalinimo patirtis ar sąsaja su ja ar kitos nuorodos, galinčios padėti ją identifikuoti. O tokių pasirodymas viešajame diskurse, pasak masinius nusikaltimus žmoniškumui patyrusių visuomenių tyrėjų, yra svarbus rodmuo, veikiąs tolimesnę nukentėjusio būklę, padedąs arba trukdąs atkurti abipusį ryšį bei pasitikėjimą, jaustis visaverčiu visuomenės nariu.

KRONIKA – CRONICALS

Paminklas Barauskui

Paminklas Ūtoje pirmajai sovietų okupacijos aukai, pasieniečiui Aleksandrui Barauskui. Autorius – skulptorius Jonas Jagėla

2021 m. birželio 15 d. Varėnos raj. Ūtos kaime atidengtas paminklas pirmajai sovietų okupacijos aukai – pasieniečiui Aleksandrui Barauskui.
Paminklą pastatė Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras. Renginio metu paminklo autorius skulptorius Jonas Jagėla buvo apdovanotas (po mirties) Valstybės sienos apsaugos tarnybos 100-mečio medaliu.
Šalia paminklo Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras taip pat įrengė informacinį stendą, skirtą šiam Lietuvos pareigūnui.

Paminklo atidaryme dalyvavo LR Ministrė Pirmininkė Ingrida Šimonytė, LR Seimo Pirmininko pavaduotoja Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė, Atkuriamojo Seimo pirmininkas Vytautas Landsbergis, vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė, krašto apsaugos viceministras Vilius Semeška, Karinių oro pajėgų vadas plk. Dainius Guzas, Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) vadas generolas Rustamas Liubajevas, Varėnos rajono savivaldybės meras Algis Kašėta, Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro Memorialinio departamento direktorė Gintarė Jakubonienė ir kt.Pirmoji sovietinės okupacijos auka, Lietuvos pasienio policijos Alytaus baro Ūtos sargybos viršininkas, 40-metis Aleksandras Barauskas buvo nužudytas ankstų 1940 m. birželio 15 d. rytą prieš pat mūsų valstybės okupaciją, sovietų kariuomenės daliniams įsibrovus į Lietuvos Respubliką ir atakavus Ūtos sargybos postą. Nužudytą Lietuvos pasienietį palaidojo Noškūnuose, vėliau A. Barauskas perlaidotas Perlojos bažnyčios šventoriuje, šalia varpinės.

2021_02_kronika01_02

Apdovanojimas skulptoriui Jonui Jagėlai (po mirties)

Lietuvos Respublikos prezidento 2005 m. gegužės 10 d. dekretu Nr. 293 Aleksandras Barauskas po mirties apdovanotas Vyčio Kryžiaus ordino Didžiuoju kryžiumi, 2005 m. lapkričio 2 d. jam suteiktas Kario savanorio statusas, 2010 m. birželio 15 d. jis apdovanotas Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) atminimo ženklu „Valstybės sienos apsaugai – 90
Nuo 2006 m. birželio 15 d. Aleksandro Barausko vardas suteiktas VSAT Varėnos rinktinės Dubičių užkardai, 2015 m. – patruliniam Valstybės sienos apsaugos tarnybos laivui.

Parengė Dalius Stancikas

2021 m. rugsėjo 2 d. Ariogaloje paminėtos Holokausto pradžios Lietuvoje 80-osios metinės – nacių okupacijos pradžioje 1941 m. vasarą visi Ariogalos žydai buvo suvaryti į getą – du didelius sinagogos pastatus, aptvertus mūrine siena su geležiniais vartais. Aukų pagerbimo kalbą renginyje sakė Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro gen. direktorius dr. Arūnas Bubnys. Ariogalos ir jos apylinkių nužudytiems žydams atminti bei sunaikintam Ariogalos sinagogų kompleksui įamžinti minėjimo ceremonijoje atidengtas Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro kartu su Raseinių rajono savivaldybe pastatytas paminklas. Memorialinio ženklo autoriai – centro vyresnysis patarėjas prof. Algis Vyšniūnas ir architektas Vytenis Rudokas. Iškilmingoje ceremonijoje dalyvavo Raseinių rajono savivaldybės meras Andrius Bautronis, Raseinių rajono savivaldybės mero pavaduotojas Kęstutis Užemeckas, Ariogalos gimnazijos direktorius Arvydas Stankus, Kauno žydų bendruomenės pirmininkas Gercas Žakas. Susirinkusieji taip pat dalyvavo simbolinėje „Atminties kelio 1941–2021“ eisenoje.

Rugsėjo 4-ąją, minint partizano, Laisvės kovos karžygio Juozo Lukšos 70-ąsias žūties metines, Liubave (netoli sienos su Lenkija) buvo atidengtas ir pašventintas Juozui Lukšai ir jo bendražygiams skirtas paminklas, pažymintis jų prasiveržimą per geležinę sovietų uždangą į Vakarus 1947 m. gegužę.

 Paminklą pašventino Vilkaviškio vyskupas Rimantas Norvilas, paminklą atidarė Juozo Lukšos dukterėčia Dalia Lukšaitė-Maciukevičienė ir krašto apsaugos ministras Arvydas Anušauskas. Minėjime kalbėjo Seimo vicepirmininkas Paulius Saudargas, LGGRTC gen. direktorius dr. Arūnas Bubnys, Kalvarijos savivaldybės meras Vincas Plikaitis, Šaulių sąjungos pirmininkas Albertas Dapkus, KAM ministras A. Anušauskas. Jaunieji šauliai davė pasižadėjimo priesaiką, buvo perskaitytas Juozo Lukšos žmonos Nijolės Bražėnaitės-Lukšienės sveikinimas iš JAV.

Paminklo autorius – architektas Stasys Pūtvis. Paminklo ir renginio organizatoriai: LGGRTC, Lietuvos Šaulių sąjunga ir Kalvarijos savivaldybė.

1947 m. gegužę Juozas Lukša-Kęstutis kartu su Jurgiu Krikščiūnu-Vytautu ir dar trimis partizanais perėjo SSRS ir Lenkijos sieną, perdavė užsienio lietuvių organizacijoms partizanų dokumentus, informavo apie sunkią padėtį Lietuvoje ir birželio pradžioje grįžo atgal.

Antrąjį kartą Juozas Lukša į Vakarus prasiveržė 1947 m. gruodį kartu su Kazimieru Pypliu-Audroniu, juos lydėjo Juozas Kriaučiūnas-Butautas, Leonas Vizgirda-Kariūnas, Vincas Strimas-Šturmas.

Parengė Dalius Stancikas

2021_02_kronika04_01

LGGRTC gen. direktorius dr. Arūnas Bubnys atidaro „Homo Sovieticus“ muziejų

2021 m. rugsėjo 21 d. Tuskulėnų dvaro rūmuose buvo atidarytas naujas LGGRTC muziejus „Projektas – Homo sovieticus”. Ekspozicijos tikslas – atskleisti sovietinio totalitarinio režimo pastangas ir priemones kurti naują socialinę, kultūrinę ir politinę aplinką ir jos produktą – sovietinį pilietį.

Atidaryme kalbėjo LGGRTC gen. direktorius dr. Arūnas Bubnys, Seimo Laisvės kovų ir valstybės istorinės atminties komisijos pirmininkė Paulė Kuzmickienė, Atkuriamojo Seimo pirmininkas, Kovo 11-osios akto signataras Vytautas Landsbergis, politinis kalinys, kardinolas Sigitas Tamkevičius, Radvilų rūmų dailės muziejaus vedėjas, vienas iš ekspozicijos „Homo sovieticus“ kūrėjų – Remigijus Černius ir muziejaus „Projektas – Homo sovieticus” kūrėja ir vedėja Dovilė Lauraitienė.

LGGRTC gen. direktoriaus dr. A. Bubnio žodžiais, „simboliška, kad šis muziejus yra Tuskulėnų parke, toje erdvėje, kur okupantai slapčia užkasinėjo pirmais okupacijos metais KGB kalėjime sušaudytas aukas. Taip pat simboliška, kad ekspozicija yra įrengta buvusiame dvare ir taip atspindi to laikmečio esmę – tikruosius namų šeimininkus sovietai išvarydavo iš namų ir juos naikino, trėmė, o jų būstuose ir žemėse prievarta kūrė savo fantasmagorišką pasaulį, kuriame išvarytų, sunaikintų šeimininkų vaikai turėjo virsti nemąstančiais robotais, pamiršusiais savo tikrąją istoriją, Tėvynę, papročius. Buvo kuriama sovietinė laboratorija, kur įvairiais prievartiniais būdais – tiek fiziniais, tiek moraliniais – buvo stengiamasi išugdyti naują žmonių rūšį – homo sovieticus: spaliukus, pionierius, komjaunuolius, komunistus ir kitus besąlygiškai paklusnius sovietinius piliečius. Šį istorinį dvilypumą sėkmingai pavyko pavaizduoti ekspozicijos kūrėjams, nes pakėlus galvą už komunistinės laboratorijos lubų matosi buvusio pasaulio – dvaro – fragmentai.“

Šiuo metu muziejuje demonstruojama 200 eksponatų, ekskursijas lydi gidas, pavieniams lankytojams yra parengtas išmanusis gidas, kuriuo naudojantis galima išklausyti eksponatų aprašus, taip pat išgirsti su jais susijusių sovietmečio anekdotų ar teatralizuotų pasakojimų.

Kiekvienoje iš penkių salių yra interaktyvi erdvė (terminalas), kur lankytojai gali peržiūrėti sovietinės propagandos ir melo demaskavimo vaizdo siužetus, nuotraukų galeriją, viktoriną ir sovietiniu laikmečiu naudoto žodyno paaiškinimą.

Žaidimus mėgstantiems lankytojams prie atskiro kompiuterio galima pabandyti savo atvaizdą perkelti į sovietinius plakatus ar kronikas arba atsidurti baudžiamuose režimo gniaužtuose, sukurti šias nuotraukas ir atsisiųsti jas kaip lankymosi muziejuje atsiminimą.

Parengė Dalius Stancikas

Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda 2021 m. rugpjūčio 10 d. apsilankė Okupacijų ir laisvės kovų muziejuje. Vaikščiodamas muziejaus koridoriais, kuriuose pusė amžiaus buvo vykdomi ir planuojami sovietų nusikaltimai lietuvių tautai, šalies vadovas išklausė muziejaus direktoriaus Eugenijaus Peikštenio pasakojimą apie buvusį KGB vidaus kalėjimą, mirties nuosprendžių vykdymo patalpą, apie ginkluotą pasipriešinimą ir jį slopinusių sovietinių budelių žiaurumus.

Po ekspozicijų apžiūros Lietuvos Respublikos Prezidentas susitiko su partizanų palaikų paieškas vykdančiais Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro darbuotojais ir aptarė pagrindines problemas, dėl kurių eilinių partizanų bei iškilių laisvės kovotojų paieškų ir atpažinimo procesas yra lėtesnis negu norėtųsi.

„Patikimas palaikų atpažinimas įmanomas tik gretinant žuvusio ar nužudyto asmens ir jo giminaičių genetinius (DNR) mėginius, tad kiekvienu atveju reikia surasti ne tik laisvės kovotojo užkasimo vietą, bet ir jo giminaičius bei paimti iš jų DNR mėginius. Šį darbą apsunkina tai, kad nuo tiriamo laikotarpio praėjo 70 metų, todėl nelengva surasti ieškomų asmenų gyvų giminaičių“, – Prezidento dėmesį atkreipė Eugenijus Peikštenis.

„Laisvės kovų dalyvių paieškose įvykus proveržiui atsirado tikimybė greičiau ir sėkmingiau vykdyti šią valstybinės svarbos funkciją. Tai suaktyvino ir savo giminaičių ieškančius Lietuvos piliečius: Centras jau yra sulaukęs dešimčių raštiškų asmenų ir organizacijų prašymų surasti žuvusius laisvės kovotoju, artimuosius ir gimines. Akivaizdu, kad laikui bėgant šis prašymų srautas didės,“ – pastebėjo Centro vadovas dr. Arūnas Bubnys.

„Partizanų tema iš tikrųjų man yra asmeniškai svarbi – mes iš pagarbos šitų žmonių atminimui turime viską, kas tik įmanoma,“ – susitikimo su Centro darbuotojais metu kalbėjo Jo Ekscelencija Lietuvos Respublikos Prezidentas. Jis pasidalino savo įspūdžiais iš susitikimo su Juozo Lukšos Daumanto gyvenimo meile, žmona Nijole Bražėnaite bei viltimis surasti ir šio legendinio Lietuvos kario amžino poilsio vietą. „Viltį, su kuria grįžau iš JAV į Lietuvą, sustiprino tuo metu sėkmingos Adolfo Ramanausko-Vanago palaikų paieškos,“ – sakė Prezidentas šias paieškas ilgus metus vykdžiusiems centro istorikams bei susitikime dalyvavusiam archeologui.

Susitikime aptarta ir Lukiškių aikštės problema bei galimos išeitys dėl šios valstybės istorinei atminčiai aktualios erdvės paskirties. Išsamią šios problemos apžvalgą atliko profesorius Algis Vyšniūnas, Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro vyr. patarėjas memorialiniams klausimams.

„Problema susiformavo, kai buvo pamesta valstybinė logika ir aikštė pradėta laikyti ne valstybės urbanistine erdve, bet socialinei paskirčiai skirta vietove miesto centre,“ – pastebėjo A. Vyšniūnas.

Žuvusių ar nužudytų laisvės kovotojų buvo apie 20 tūkstančių, dauguma jų palaikų nerasti iki šiol. Daug metų laisvės kovotojų paieškos buvo nesėkmingos, nes okupacinės represinės struktūros slėpė užkasimo vietas, nepaliko raštiškų duomenų apie jas. Nuo pirmųjų tyrimų 2004 m. Centrui atlikus svarbų tiriamąjį darbą ir pasitelkus archeologus, Valstybinės teismo medicinos ekspertizės bei Vilniaus universiteto darbuotojus, pavyko surasti ir identifikuoti 13 partizanų ir 2 rėmėjų palaikus visoje Lietuvoje.

Už šį darbą LR Prezidento institucija, šalies Vyriausybė, Lietuvos kariuomenė paieškų dalyvius įvertino apdovanojimais, taip pabrėžiant šių paieškų svarbą valstybės mastu. Žuvusių Lietuvos laisvės kovotojų palaikų paieškos ir jų rezultatai sukėlė didelį susidomėjimą visuomenėje ir žiniasklaidoje.

Parengė Aurelija Juodytė

 

Rugsėjo 10 d. legendinio partizano Juozo Lukšos (1921–1951) atminimui pagerbti istorikai surengė tarptautinę konferenciją apie ginkluotą antisovietinį pasipriešinimą Rytų ir Vidurio Europoje

2021_02_kronika06_01

Konferencijos akimirka. Kalba prof. Vytautas Landsbergis

Rugsėjo 10 d. Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras kartu su Lietuvos Respublikos Seimu surengė tarptautinę konferenciją „Ginkluotas antikomunistinis pasipriešinimas Rytų ir Vidurio Europoje 1944–1953 m.“, skirtą Juozo Lukšos 100-sioms gimimo metinėms. Šiais metais yra taip pat yra prisimenamos 80-osios Antrojo pasaulinio karo, atnešusio daugybę kančių Vidurio ir Rytų Europoje gyvenančioms tautoms, metinės.

„Galima sakyti, kad sudėtingas ir kruvinas laikmetis paliko kolektyvinę traumą prieš okupacinius režimus kariavusioms regiono visuomenėms,“ – pristatydamas konferenciją teigė istorikas dr. Arūnas Bubnys, Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro vadovas. „Tačiau kartu šis sunkus periodas atskleidė ryžtingas laisvės kovotojų gretas, kurių atminimo įprasminimas – mūsų, gyvenančiųjų laisvoje šalyje, pareiga,“ – sakė centro generalinis direktorius.

Partizaniniai karai Antrojo pasaulinio karo metais buvo dažnas reiškinys okupuotų šalių teritorijoje. Lyginamasis ginkluoto pasipriešinimo tyrimo aspektas akcentuoja lietuviškosios rezistencijos unikalumą – pačią karo trukmę, laisvės kovotojų atkaklumą, valstybingumo lūžį ir šio dramatiško pokyčio politinį matmenį.

„Nusprendėme į Juozo Lukšos asmenį – Lietuvos partizaninių kovų fenomeną – pažvelgti plačiau, įvertinti, kaip jo veikla atrodo bendrame su sovietiniais okupantais kovojusių valstybių kontekste,“ – sakė istorikė Ramona Staveckaitė-Notari. „Konferencijos temas galime suskirstyti į dvi dalis: viena skirta Juozo Lukšos asmenybei, jo veiklai, vaidmeniui laisvės kovose, o kitoje dalyje užsienio kolegos ginkluotas pokario kovas įvertins iš savo šalių perspektyvų.“

2021_02_kronika06_02

Pranešimą skaito dr. Darius Juodis

Sveikinimo žodį tarptautiniame renginyje tarė LR Atkuriamojo Seimo pirmininkas prof. Vytautas Landsbergis bei Seimo pirmininkės pavaduotoja Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė. Politikai pabrėžė Juozo Lukšos ir laisvės kovų svarbą Lietuvos istoriniam identitetui bei laisvės, kaip vertybės, suvokimui.

Konferencijos klausytojai mokslinio renginio metu susipažino su unikalia partizano Juozo Lukšos asmenybe, aiškiau suprato lietuviškos rezistencijos istorinį vaidmenį. Mokslininkai nevengė atviriau diskutuoti apie skaudžias regiono istorines patirtis, pasidalino savo šalių istoriniais šių skaudžių ir nevienareikšmių laikotarpių tyrimais. Konferencijoje dalyvavo gausus būrys žinomų antisovietinio pasipriešinimo tyrinėtojų – istorikų iš Lietuvos ir užsienio. Pranešimus skaitė LGGRTC istorikas dr. Darius Juodis, Juozo Lukšos gyvenimo ir veiklos tyrinėtojai Vidmantas Vitkauskas ir Jonas Ohman, dr. Tomasz Balbus (Tautinės atminties institutas, Lenkija), dr. Meelis Saueauk (Estijos istorinės atminties institutas), dr. Ainars Bambals (Latvijos nacionalinis archyvas), dr. Alexander Gogun (Berlyno laisvasis universitetas, Vokietija) ir dr. Andras Joo („Veritas“ institutas, Vengrija).

Parengė Aurelija Juodytė ir Ramona Staveckaitė-Notari

2021-ieji – liūdnų sukakčių metai: prieš 80 metų, 1941 m. birželio 14-ąją, prasidėjo pirmasis masinis Lietuvos gyventojų trėmimas, prieš 70 metų, 1951 m. spalio 2-ąją, paskutinis masinis Lietuvos gyventojų trėmimas kodiniu pavadinimu „Ruduo“ (Osenj). Dešimtys tūkstančių Lietuvos gyventojų – nuo gimusių gyvuliniuose vagonuose iki garbaus amžiaus senolių – atsidūrė atokiuose Sovietų Sąjungos regionuose, kentė badą, šaltį, ligas, skurdą ir nepriteklius, pažeminimą, beteisiškumą ir išnaudojimą, vietos administracinės valdžios taikomas baudžiamąsias sankcijas. Reikėjo nepaprastų valios pastangų viską išgyventi, sugrįžti ir liudyti. Iš tremties vietų parsivežtos nuotraukos, dienoraščiai, laiškai, dokumentai, piešiniai ir asmeniniai daiktai tapo pagrindiniu šaltiniu rengiant virtualias parodas.

2021_02_kronika07_01

Virtualios parodos „Pirmasis masinis Lietuvos gyventojų trėmimas. 1941 m. birželio 14–19 d.“

Virtuali paroda „Pirmasis masinis Lietuvos gyventojų trėmimas. 1941 m. birželio 14–19 d.“ skirta 1941 m. birželį vykusiam trėmimui atminti. Trėmimo operacija prasidėjo 1941 m. birželio 14 d. 3 val. ryto ir palietė visus gyventojų sluoksnius. Tačiau labiausiai nukentėjo Lietuvos politikos, kariuomenės, valstybės saugumo ir teisėsaugos struktūrų tarnautojai, politinių ir visuomeninių organizacijų vadovai ir nariai, sveikatos apsaugos, švietimo, kultūros ir kitų įstaigų darbuotojai, stambūs ūkininkai ir miškininkai – pažangioji visuomenės dalis.

Į suformuotus 17 ešelonų 1941 m. birželio 14–19 dienomis buvo suvaryta ir iš Lietuvos išvežta apie 17 tūkst. žmonių: apie 13 tūkst. – į tremtį, 4 tūkst. – į lagerius. Tiksliai žinomas 12 331 tremtinio ir 3915 politinių kalinių likimas. Tremtyje atsidūrė virš 5 tūkst. vaikų iki 16 metų amžiaus. Geležinkelio stotyse nuo šeimų atskirti vyrai išvežti į Komijos ASSR, Archangelsko, Gorkio, Molotovo, Sverdlovsko, Vologdos sr., Kazachijos SSR ir Krasnojarsko krašto lagerius. Jų šeimos nariai ištremti į Komijos ASSR, Novosibirsko ir Tomsko sr., Altajaus ir Krasnojarsko kr. Su šeimomis liko tik dešimtadalis vyrų. 82 žmonės tremties vietų nepasiekė – mirė pakeliui gyvuliniuose vagonuose.

1941 m. rugsėjo–spalio mėn. oficialiose SSRS NKVD ataskaitose buvo suskaičiuoti 12 682 tremtiniai iš Lietuvos (be suimtų ir išvežtų į lagerius), kurie paskirstyti taip: Altajaus kr. – 7462 žmonės, Komijos ASSR – 1549, Novosibirsko ir Tomsko sr. – 1500, Krasnojarsko kr. – 164 žmonės.

Tremtiniai kentėjo nuo atšiauraus klimato, bado, sunkaus fizinio darbo, vietos gyventojų, tremtinių gyvenviečių komendantų ir brigadininkų nuolatinių patyčių. Daug vaikų, senelių ir silpnesnės sveikatos žmonių mirė jau pačią pirmąją tremties žiemą.

1942-ųjų birželio mėn. daugiau kaip 2,7 tūkst. lietuvių iš Altajaus krašto buvo išvežti tikrai pražūčiai prie Laptevų jūros, Jakutijos ASSR  ir rugpjūčio mėnesį išlaipinti Lenos upės deltoje esančiose Muostacho, Tit Arų, Trofimovsko, Stolbų, kitose negyvenamose salose, Bykovo kyšulyje, Janos upės deltoje. Šių tremtinių padėtis buvo ypač sunki – nebuvo nei būstų, nei maisto. Baisus arktinis šaltis, badas ir ligos pražudė ištisas šeimas.

Parodoje, remiantis archyviniais šaltiniais, asmeninėmis tremtinių fotografijomis, laiškais, dienoraščiais, dokumentais, piešiniais ir daiktais, pristatoma pasirengimo trėmimui bei trėmimo operacijos eiga, keliolika metų trukęs priverstinis tremtinių gyvenimas Komijos ASSR, Novosibirsko ir Tomsko srityse, Altajaus krašte ir Jakutijos ASSR. Pateikta faktinė ir vaizdinė medžiaga atskleidžia sukrečiančią 1941 m. tremtinių kasdienybę, paženklintą sunkių išgyvenimų, psichologinių ir fizinių kančių, artimųjų netekčių skausmo ir tremtyje žuvusių atminimo įamžinimo.

Daug dėmesio skiriama 1941 m. birželį ištremtų šeimų istorijoms. Tų šeimų vyrai geležinkelio stotyse buvo atskirti nuo tėvų, žmonų ir vaikų, patalpinti į atskirus vagonus ir išvežti į lagerius. Didžioji dauguma jų negrįžo: mirė nuo bado ar ligų, buvo sušaudyti ar dingo be žinios.

Minėtoje parodoje eksponuojami ir itin reti, dar Lietuvoje formuojamų ešelonų vagonuose parašyti ir artimuosius pasiekę nuo šeimų atskirtų vyrų laiškai, o vėlesniais metais – laiškai iš lagerių, rašyti ant beržo tošies. Unikalių kasdienybės detalių užfiksuota nepublikuotuose 1941 m. tremtinių dienoraščiuose. Dienoraščių ištraukos „keliauja“ per visą parodą ir konkretaus tremtinio užrašytu žodžiu parodo, kaip dešimčių tūkstančių žmonių likimus nulėmęs įsakymas, instrukcija ar nurodymas buvo įgyvendintas.

Virtualią parodą sudaro devynios struktūrinės dalys: „Pasirengimas trėmimams“, „Trėmimo eiga“, „Vyrų atskyrimas“, „Į tremties vietą“, „Altajaus krašte“, „Komijos ASSR“, „Novosibirsko srityje“, „Tomsko srityje“, „Jakutijos ASSR“.

Peržiūrėti virtualią parodą „Pirmasis masinis Lietuvos gyventojų trėmimas. 1941 m. birželio 14–19 d.“ galima šiuo adresu

2021_02_kronika07_02

Virtuali paroda „1951 m. trėmimo operacija „Ruduo“

Virtuali paroda „1951 m. trėmimo operacija „Ruduo“ skirta 1951 m. spalį vykusiam Lietuvos gyventojų trėmimui atminti.

Istorikų duomenimis, 1951-ųjų rudenį trėmimai vyko keliais etapais. Pirmasis vyko rugsėjo 20–21 dienomis. Tuomet į Irkutsko sritį ištremtos 822 šeimos (iš viso 3072 žmonės). Visi jie buvo partizanų giminaičiai arba kovotojų rėmėjų ir ryšininkų šeimos.

Didžiausias trėmimas kartu su propagandine kampanija, kurios tikslas buvo paaiškinti kaimo gyventojams, kad „buožijos iškeldinimas – tai priemonė, garantuosianti dirbančių valstiečių saugumą ir pagerinsianti kolūkių kūrimo procesą“, vyko 1951 m. spalio 2–3 dienomis.

1951 m. spalio 4 d. MGB pareigūnų pažymoje konstatuojama, kad trėmimo operacijos metu buvo suformuota 16 ešelonų: 10 – į Krasnojarsko kraštą, 6 – į Tomsko sritį. Iš viso ištremtos 4 143 šeimos – 16 150 žmonių, iš jų – 5 278 vaikai.

Visam gyvenimui išgabenami tremtiniai galėjo su savimi paimti 15 kg reikalingų daiktų ir darbo įrankių. Tuo pat metu ūkyje pasilikę aktyvistai aprašinėjo žmonių užgyventą konfiskuojamą turtą: gyvenamuosius ir ūkinius pastatus, baldus ir kitus namų apyvokos daiktus, padargus ir gyvulius – viskas per kelias valandas virto kolūkine nuosavybe.

1951 m. lapkričio 30 d. įvyko dar vienas trėmimas – keliasdešimt ūkininkų šeimų išvežta į Altajaus kraštą, Bijsko rajoną.

Iš viso 1951-ųjų rudenį iš Lietuvos ištremtos 5139 šeimos – 20 357 žmonės.

Šių trėmimų tikslas – kuo greičiau užbaigti prievartinę kolektyvizaciją ir silpninti kovojančių partizanų rėmėjų gretas.

Virtualią parodą sudaro šešios dalys: „Juos ištrėmė 1951 m. rudenį“, „Darbas tremtyje“, „Tremties metų kasdienybė“, „Sibiro mokykla“, „Netektys“ ir „Sugrįžimas“, iliustruotos archyviniais dokumentais, ištremtųjų nuotraukomis ir asmeniniais dokumentais, tremtinių dienoraščių ištraukomis.

Peržiūrėti virtualią parodą „1951 m. trėmimo operacija „Ruduo“ galima  šiuo adresu

Rengiant virtualias parodas naudota medžiaga iš Lietuvos centrinio valstybės archyvo, Lietuvos ypatingojo archyvo, Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro Atminimo programų skyriaus archyvo, S. Šilingo draugijos archyvo, tremtinių šeimų asmeninių archyvų, Lietuvos nacionalinio muziejaus, Biržų muziejaus „Sėla“, Okupacijų ir laisvės kovų muziejaus rinkinių.

Gerda Urbonienė,
Ramunė Driaučiūnaitė

2021_02_kronika08_01

Lietuvos kariuomenės Garbės sargybos kuopos kariai deda gėles koplyčioje-kolumbariume

Birželio 14–15 d. Tuskulėnų rimties parko memorialiniame komplekse buvo minimos Gedulo ir vilties bei Okupacijos ir genocido dienos, kurių metu nemokamai buvo galima aplankyti muziejinę ekspoziciją „Tuskulėnų dvaro paslaptys“ ir koplyčią-kolumbariumą. Tomis dienomis komplekse apsilankė 58 žmonės.

Liepos 3–4 d. vykusio kasmetinio atviros architektūros savaitgalio „Open House Vilnius“ vienas iš lankytojams atvertų objektų buvo Tuskulėnų rimties parko memoria-linio komplekso koplyčia-kolumbariumas. Renginio savanorių vestų ekskursijų metu su koplyčios-kolumbariumo istorija ir architektūra susipažino 170 žmonių.

2021_02_kronika08_02

Kardinolo Vincento Sladkevičiaus metams skirtos konferencijos „Padaryk mane gerumo ženklu“ pranešėjai

2021-ieji paskelbti kardinolo Vincento Sladkevičiaus metais. Ta proga rugpjūčio 19 d. Tuskulėnų rimties parko memorialinio komplekso Konferencijų salėje vyko kardinolo Vincento Sladkevičiaus 100-ųjų gimimo metinių minėjimas ir konferencija „Padaryk mane gerumo ženklu“. Renginio metu sveikinimo žodį tarė Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro generalinis direktorius dr. Arūnas Bubnys, prisiminimais dalinosi politinis kalinys, Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos redaktorius, kardinolas Sigitas Tamkevičius, pranešimus skaitė Lietuvos Nepriklausomybės Akto signatarai Irena Andrukaitienė ir Zigmas Vaišvila, LGGRTC Genocido ir rezistencijos tyrimo departamento Okupacinių režimų veiklos tyrimų ir viešinimo skyriaus vedėjas dr. Artūras Grickevičius. Koncertinę programą „Oi, tu, ąžuolėli“ atliko Utenos kultūros centro vadovas Erikas Druskinas, kuriam akomponavo Mindaugas Aleknavičius.
Renginyje dalyvavo 43 žmonės.

Rugpjūčio 23 d. minėjome Europos dieną stalinizmo ir nacizmo aukoms atminti ir Baltijos kelio dieną. Ta proga Tuskulėnų rimties parko memorialiniame komplekse vyko atvirų durų diena, kurios metu nemokamai buvo galima aplankyti muziejinę ekspoziciją „Tuskulėnų dvaro paslaptys“, koplyčią-kolumbariumą, Konferencijų salėje eksponuojamą Teresės Blažiūnienės parodą „Labanoro angelai“, bei vokalinio ansamblio „Inmezzo“ teatralizuotą muzikos ir poezijos pasirodymą „Išdainuota, išmylėta“. Renginių metu Tuskulėnuose apsilankė 88 žmonės.

2021_02_kronika08_04

Dr. Meelis Saueauk (Estijos istorinės atminties institutas) pranešimas „Slaptosios misijos iš Švedijos į Estiją ir Põõsaspea nesėkmė 1951 m.“ tarptautinėje konferencijoje „Ginkluotas antikomunistinis pasipriešinimas Rytų ir Vidurio Europoje 1944–1953 m.“, skirtoje Juozo Lukšos-Skirmanto, Daumanto 100-osioms gimimo metinėms paminėti

Rugsėjo 10 d. Tuskulėnų rimties parko memorialinio komplekso Konferencijų salėje vyko Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro kartu su partneriais organizuota tarptautinė konferencija „Ginkluotas antikomunistinis pasipriešinimas Rytų ir Vidurio Europoje 1944–1953 m.“, skirta Juozo Lukšos-Skirmanto, Daumanto 100-osioms gimimo metinėms paminėti. Konferencijos dalyvius ir svečius pasveikino bei savo įžvalgomis dalinosi Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro generalinis direktorius dr. Arūnas Bubnys, LR Seimo pirmininko pavaduotoja Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė bei Lietuvos Aukščiausiosios Tarybos Atkuriamojo Seimo pirmininkas prof. Vytautas Landsbergis.

Konferencijoje Lietuvos ir užsienio mokslininkai skaitė šiuos pranešimus: „Juozas Lukša ir jo bendražygiai antrosios misijos Vakaruose metu (1948–1950)“ (Vidmantas Vitkauskas), „Juozas Lukša ir Švedijos vaidmuo“ (Jonas Ohman), „MGB agentūrinė byla „Nieman“ – agentūriniai žaidimai su JAV žvalgyba“ (dr. Darius Juodis), „Lenkijos pogrindžio kontržvalgybos veikla prieš sovietinę okupaciją 1944–1948 m.“ (dr. Tomasz Balbus, Lenkijos Tautinės atminties institutas), „Slaptosios misijos iš Švedijos į Estiją ir Põõsaspea nesėkmė 1951 m.“ (dr. Meelis Saueauk, Estijos istorinės atminties institutas), „Peterio Čevers grupė“ (dr. Ainars Bambals, Nacionalinis Latvijos archyvas), „Stiklinės lubos“: radikalaus ukrainiečių nacionalizmo jėga ir sunaikinimas“ (dr. Alexander Gogun, Berlyno laisvasis universitetas), „Išlikimo, teisėtumo ir nepriklausomybės klausimai: Vengrijos karo metų ministras pirmininkas Miklos Kallay Soviеtų Sąjungos dominavimo eros išvakarėse (1944–1956)“ (dr. Andras Joo, „Veritas institutas“). Vėliau vyko diskusijos ir neformalūs pokalbiai.
Renginyje dalyvavo 83 žmonės.

Rugsėjo 13 d. Tuskulėnų rimties parko memorialiniame komplekse vyko tarptautinės parodos po atviru dangumi „Po Didžiojo karo. Naujoji Europa 1918–1923“ atidarymas. Paroda, kurią parengė Europos atminimo ir solidarumo tinklas (angl. European Network Remembrance and Solidarity, ENRS), bendradarbiaudamas su tarptautine istorikų grupe, yra bandymas apibendrinti audringą tarpukario pradžią, ypatingą dėmesį skiriant Vidurio ir Rytų Europos istorijai.

Atidarymo metu sveikinimo žodžius tarė LGGRTC generalinis direktorius dr. Arūnas Bubnys ir ENRS direktorius Rafał Rogulski. Kalbas sakė ENRS Valdymo komiteto pirmininkas dr. Ján Pálffy, Lietuvos Respublikos Kultūros ministras Simonas Kairys, Vokietijos ambasadorius Lietuvoje Matthias Sonn, Lenkijos Respublikos ambasadorė Lietuvoje Urszula Doroszewska ir Slovakijos Respublikos ambasadorius Latvijoje ir Lietuvoje Ladislav Babčan.
Su paroda renginio dalyvius supažindino ir ekskursiją pravedė dr. Rasa Baločkaitė ir dr. Bartosz Dziewanowski-Stefańczyk.
Dalyvavo 43 žmonės.

2021_02_kronika08_06

Naujos LGGRTC muziejinės ekspozicijos „Projektas – Homo sovieticus“ atidarymas

Rugsėjo 21 d. Tuskulėnų dvaro rūmuose buvo atidarytas naujas LGGRTC muziejus „Projektas – Homo sovieticus”. Ekspozicijos tikslas – atskleisti sovietinio totalitarinio režimo pastangas ir priemones kurti naują socialinę, kultūrinę ir politinę aplinką ir jos produktą – sovietinį pilietį.
Atidaryme kalbėjo LGGRTC gen. direktorius dr. Arūnas Bubnys, Seimo Laisvės kovų ir valstybės istorinės atminties komisijos pirmininkė Paulė Kuzmickienė, Atkuriamojo Seimo pirmininkas, Kovo 11-osios akto signataras Vytautas Landsbergis, politinis kalinys, kardinolas Sigitas Tamkevičius, Radvilų rūmų dailės muziejaus vedėjas, vienas iš ekspozicijos „Projektas – Homo sovieticus“ kūrėjų Remigijus Černius ir muziejaus „Projektas – Homo sovieticus” kūrėja ir vedėja Dovilė Lauraitienė.
Renginyje dalyvavo 57 žmonės.

2021_02_kronika08_07

Lietuvos kariuomenės Garbės sargybos kuopos kariai aukų pagerbimo ceremonijoje Tuskulėnų aukų atminimo dienos metu

Rugsėjo 28 d. buvo minima Tuskulėnų aukų atminimo diena. Ta proga Tuskulėnų rimties parko memorialiniame komplekse buvo galima nemokamai aplankyti muziejines ekspozicijas „Tuskulėnų dvaro paslaptys“, „Projektas – Homo sovieticus“ ir koplyčią-kolumbariumą, kuriame perlaidotos sovietinio režimo aukos. Koplyčioje-kolumbariume vyko oficiali Tuskulėnų aukų pagerbimo ceremonija, kurios metu kalbas sakė Lietuvos Respublikos Seimo narė, Laisvės kovų ir valstybės istorinės atminties komisijos pirmininkė Paulė Kuzmickienė, Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro generalinis direktorius dr. Arūnas Bubnys, Pranciškaus Proškaus-Proškevičiaus, sušaudyto 1946-05-10, sūnus, LŠS Vytauto Didžiojo šaulių 2-osios rinktinės Štabo aprūpinimo kuopos (ŠAK) šaulys Julius Proškus.

Lietuvos kariuomenės Garbės sargybos kuopos kariai aukas pagerbė gėlių vainiku. Vilniaus Balio Dvariono dešimt-metės muzikos mokyklos 10 kl. auklėtinė Gabrielė Miškinytė smuiku atliko Tuskulėnų aukų atminimui skirtą kūrinį.

Memorialiniame komplekse tą dieną apsilankė 103 žmonės.

Agnė Šniaukštaitė-Beinorienė

KNYGOS – BOOKS

1941 m. birželio 23 d. sukilimas Panevėžio apskrities Pušaloto valsčiuje, Tadas Jaskelevičius, Vilnius: Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras, 2021, 212 p.

Didžiosios tremtys. Altajus ir Jakutija. 1941 m., sudarytojas Benas Navakauskas, Vilnius: Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras, 2021, 608 p.

Muziejus „Projektas – HOMO SOVIETICUS“_ Museum „Projekt – HOMO SOVIETICUS“, Vilnius: Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras, 2021, 135 p.

Užpulti gynėmės. 1940–1941 metų įvykiai ir jų ištakos, Kęstutis Skrupskelis, Vilnius: Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras, 2021, 528 p.

Lietuvos partizanai 1944–1986, sudarytojai Dalius Žygelis ir Rūta Gabrielė Vėliūtė,
Vilnius: Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras, 2021, 160 p.

Praeities dulkes nubraukus, Albina Blažytė-Baranauskienė, Vilnius: Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras, 2021, 192 p.

Vėjas, Jurgis Usinavičius, Vilnius: Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras, 2021, 376 p.